Odoo Experience 2015

Greetings from Belgium

Sprintit Oy, Marko Happonen

Odoo Experience 2015 - Mitä uutta Odoo rintamalla?

Mistä kyse?

Sprintit oli paikalla ensimmäistä kertaa paikalla vuosittain järjestettävällä Odoo tapahtumassa. Tapahtuma järjestettiin Brysselin lentoasemalta noin tunnin junamatkan päässä olevassa pienessä Louvain-la-Neuven yliopistokaupungissa. Kolmeen päivään mahtui yli 200 luentoa, jotka oli jaettu Developer, Functional, Discovery, Business and Use case ja Partner osastoihin. Luentoja oli aamu kello 9:stä ilta kello 18:aan eli tarjolla oli vähintäänkin täydet päivät ohjelmaa. Luentojen lisäksi tarjolla keskusteltavaa ja tutustumista sekä Odoon että kumppanien ständeillä. Paikalla oli myös mahdollisuus kokeilla tulevaa v9:ää livenä. Varsinaista tapahtumaa edelsi kahden päivän kouluttautumismahdollisuus tulevaan Odoo versio 9:ään. Paikalle oli saapunut yli 2000 osallistujaa yli 40 eri maasta eli jälleen rikottiin edelliset ennätykset.

Odoo v9 uutuuksia

Ensimmäisen päivän odotetuin ohjelmanumero oli varmaankin Odoon perustajan ja CEO:n Fabien Pincaersin parin tunnin avauspuheenvuoro ja demo kesän jälkeen julkaistavasta Odoo versio 9:stä. Aloitusfanfaarien tauottua Fabien hyppäsi pidemmittä puheitta suoraan asiaan ja lähti esittelemään Odoon uusia SUPER ominaisuuksia, kuten websiten uutta WYSIWYG editoria. Tällä puolella on otettukin selkeästi askel eteenpäin, sillä versio 8:n verkkosivutyökalut ovat vielä kohtuullisen rajoitetut. Tiedossa on siis entistä näyttävämpiä ja helpommin muokattavissa olevia sivustoja, eli Fabienin mukaan SUPER hienoa. Verkkosivutyökaluhin tulee mysö A/B-testaus, monen verkkosivuston tuki ja paljon uusia valmiita teemoja sekä maksuttomia että maksullisia. Yksi kätevä ominaisuus on lomaketyökalu, jolla voi helposti muokata kotisivuille vaikka aivan oman työhakemuspohjan, joka on suoraan linkitetty Odoo taustajärjestelmän HR prosesseihin. Verkkokauppa eli e-Commerce moduuli kehittyy myös. Tiedossa on valmiit integraatiot kansainvälisiin logistiikkakkumppaneihin kuten mm. DHL ja UPS (valitettavasti ei vielä Posti, Matkahuolto jne.). Lisäksi verkkokauppaan on tuotu asiakkaan sivut, jonne kirjautumalla nähdään mm. ostohistoria ja voidaan muuttaa omia jatkuvia tilauksia koskevia tietoja. Muita hyödyllisiä toimintoja on v9:n digitaaliset tuotteet, eli Odoon verkkokaupassa voi myydä ladattavia nimikkeitä kuten esim. musiikkia tai vaikka sähköisiä oppaita.

Konehuoneen puolella eli Odoon backend toiminnallisuuksissa on tehty myös paljon töitä v9:ään. Tässä niistä muutamia poimintoja. Koko käyttöliittymä on muutettu helpommin ymmärrettäväksi. Vasemman reunan valikkoviidakko on poistettu kokonaan ja kaikki toiminnallisuudet on koottu yläpalkkiin sovellusalueittain. Tämän pitäisi helpottaa toimintojen löytämistä. Käyttöliittymä mukautuu myös täysin mobiilinäytöille eli näytön koosta riippuen Odoo optimoi ja skaalaa valikot ja näytön sisällön näytön kokoon sopivaksi. Lisäksi Odoon näkymien suodatin ja ryhmittely toimintoa on kehitetty siten, että omien ryhmittelyiden tekeminen onnistuu nyt suoraan käyttöliittymästä ilman debug-tilaan siirtymistä. Pieni, mutta kätevä uutuus.

Digitaalinen dokumenttien allekirjoitus vaikutti myös pätevältä. Prosessiin sisältyy myös työnkulku, jolla voidaan seurata, missä vaiheessa kukin dokumentti on menossa. Säästä varmasti työaikaa, jos dokumenttien allekirjoittaminen on säännöllistä ja usein toistuvaa toimintaa.

Projektihallintaan tulee parannuksia mm. projektien resurssoinnin seurantaan. Mukaan tulee esimerkiksi henkilötason kapasiteetti- ja käyttöasteiden seuranta sekä paremmin kustomoivat projektien lista- ja kanbannäkymät.

Taloushallintoa on myös viritelty parempaan suuntaan. Nyt kaikki taloushallinnon raportit saadaan joko Exceliin tai PDF-tiedostoon napin painalluksella. Lisäksi raporteilla on valmiina porautuminen tapahtumatietoihin, kommentointimahdollisuus ja jaksojen vertailutyökalut. Tiliotteiden lukua on myös parannettu. Toisaalta näiden muutosten käytettävyys suomalaisessa kirjanpidossa pitää vielä selvittää tarkemmin, mutta joka tapauksessa v9:ään tulee käytettävyysparannuksia, jotka ovat kirjanpitomaasta riippumattomia.

Mitäs vielä uutta tulossa? Aika paljon eli mm.

  • CRM VOIP eli puhelujonojen käsittely ja soitot suoraan Odoosta
  • Massasähköpostituksen uuden pohjat, jotka ovat sukua websiten teemoille sekä parannettu seuranta sähköpostien vastaanotosta
  • Markkinointikampanjoiden seuranta myös Odoon ulkopuolelta (esim. Facebook) Smart UTM Tracking konseptilla
  • Kassapääte (Point of Sales) kehittyy ja sisältää mm. kanta-asiakasseurannan sekä uusia ominaisuuksia erityisesti ravintoloille (pöytäkohtainen laskutus)
  • Odoo Slides voi käyttää koulutukseen ja dokumenttien jakoon
  • Varastonhallinnassa ei ole tehty mitään isoja muutoksia. Isoin muutos lienee v8:n tullut erillisten viivakoodinäyttöjen poistaminen ja toiminnallisuuksien siirtäminen ’normaalinäytöille’.

Osa version 9 ominaisuuksista, kuten mukautuva mobiilikäyttöliittymä ja taloushallinnon porautuvat raportit,  tulevat todennäköisesti saataville vain ns. Odoo Enterprise versioon. Yleisesti saatavilla oleva v9 sekin toki v8:sta kehitetty versio, mutta Odoo houkuttelee näin asiakkaita ottamaan heidän palvelupakettinsa. Enterprise versio tulee sisältämään samalla myös versiopäivitykset, bugikorjaukset ja e-mail tukipalvelun avain kuten tänäkin päivänä.

Luennot

Uuden version esittelyjen jälkeen päästiin itse asiaan eli sekä tutustumaan tarkemmin tulevaan v9:ään että kuulemaan millaisia ratkaisuja maailmalta löytyy. Seuraavassa muutamia poimintoja mielenkiintoisimmista esityksistä. Koko ohjelma löytyy täältä: https://www.odoo.com/fr_FR/event/odoo-experience-2015-edition-2015-06-03-2015-06-05-304/agenda.

MIS – Management Information Systems

Acsonen esittely Management Information Systems (MIS) ratkaisun, joka on saatavilla vapaasti. Tarvoitteena on ollut tehdä loppukäyttäjien työkalu, jolla voidaan tehdä joustavasti raportteja omaan tarpeeseen ja hakea tietoa taloushallinnon lisäksi muistakin tapahtumista. Työkalulla on toteutettu mm. räätälöityjä tuloslaskelmia ja taseita. Raportilla voidaan tehdä myös kyselyitä, joiden avulla saadaan tehtyä periaatteessa minkälainen raportti tahansa. Jossain kohtaa tulee kuitenkin tarve pienelle python osaamiselle, mutta alkuun näytti pääsevän kohtuullisen helposti. Tämä on tutustumisen arvoinen työkalu, mikäli vakioraportit eivät riitä. Lisäinfoa http://www.slideshare.net/acsone/misbuilder.

Viivakoodiskannaus varastonhallinnnassa

Xpansa esitteli livenä miten mobiilin skannaus Motorolan teollisuusskannereilla toimii Odoossa. Sovellus on nimeltään mERP ja se kattaa varaston perusprosessit kuten tavaran vastaanoton, inventoinnin, sisäiset siirrot ja lähetyksen. Lisää infoa toteutetuista ratkaisuista täältä: https://xpansa.com/merp/merp-warehouse-version-xpansa-ris-belgium/. Todetaan vielä sen verran, että Odoon omia skannausominaisuuksia on parannettu versiossa 9, mutta niiden soveltuvuus mobiililaitteisiin ja helppoon ’rukkaset kädessä’ työskentelyyn ei ole vielä riittävällä tasolla. Siksi erilliselle vain varastoprosesseihin optimoiduille ratkaisuille löytyy käyttökohteensa.

ETL (Extract, Tranform, Load) – Move data between Odoo databases

Tässä luennossa argentiinalainen Juan Jose Scarafia kertoi ratkaisustaan, jolla Odoo tietokannan datan voi siirtää toiseen tietokantaan, jotka voivat olla joko samaa tai eri versiota (esim. v7àv8). Moduuli on vapaasti saatavilla. Yksinkertaistettuna työkalussa kohdistetaan lähtöolion (esim. asiakas v7) kenttätiedot määränpääolioon (asiakas v8) ja ajetaan siirtoajo. Täällä demo https://www.youtube.com/watch?v=ZfcPan3XDGI. Yksinkertaisissa tietokannossa versiopäivitys voidaan tehdä kokonaisuudessaan tällä työkalulla. Integraatioiden ja räätälöityjen ominaisuuksien osalta tämäkään työkalu ei toki kesää tee mutta perustiedot ja tapahtumat siirtyvät tällä hienosti tietokantojen välillä.

Case T-Mobile Retailer chain US

Tämä ratkaisun erityispiirteitä olivat 200 kassapäätettä, haastava komissiolaskenta, usean tietokannan optimoitu järjestelmäarkkitehtuuri, Jespersoft raportointi ja noin 2000 käyttäjää. Bista Solutions Inc. toteutti tämän Odoo pilviratkaisun ja tämä toteutus painoi varmaan palkintoraadin vaa’assa  paljon, kun Bistalle jaettiin vuoden 2015 Amerikkalaisen Odoo kumppanin titteli.

Case Atos Worldline

Belgialainen eezee-it.com toteutti Atos Worldlinelle (maksupäätteiden toimittaja) aluksi vain pienen osan heidän CRM ratkaisustaan, joka oli koettu hankalaksi käyttää. Kun Odoo todettiin hyvin toimivaksi ratkaisuksi korvattiin koko asiakkaan CRM Odoolla. Seuraavaksi Odoota pilotoitiin myyntiprosesseissa. Myyntitilausten käsittelyaikaa saatiin vähennettyä 25 minuutista 5 minuuttiin, jonka jälkeen Odoo otetiin käyttöön myös myynnissä. Odoo on siis jo saanut selkeän jalansijan yrityksessä ja Odoota tullaan pilotoimaan myös muissa prosesseissa.

Muita käyttötapauksia

Muita esiteltyjä Odoo ratkaisuja löytyi mm. matkailualan, palvelutuotannon, terveydenhuollon, kuluttajamyynnin, tekstiilien ja elektroniikan valmistuksen aloilta. Toimialoja ja yritysten kokoluokkia oli siis laidasta laitaan.

Odoo v10 ja Odoo strategia

Toisen päivän aluksi katse oli jo pitkällä vuodessa 2016 kun Fabien Pincaers esitteli Odoo v10:n suunnitelmaa. Tämä ei tule olemaan kenties niin iso loikka kuin esimerkiksi v7àv8àv9 siirtymiset mitä tulee uusiin ominaisuuksiin. V10 keskittyy käyttäjäkokemuksen parantamiseen, dokumentaation kehittämiseen, ilmaisiin koulutusmateriaaleihin (!) ja tullee tarjoamaan myös todennäköisesti ilmaiset työkalut versionvaihtoihin. Uudistuvalla Odoo App storella pyritään myös tuomaan laadukkaampia ja kattavampia sovelluksia kaikkien käyttöön. Tämä perustuu osaltaan lisenssipolitiikan muutoksen siten, että myös lisensoidut sovellukset voidaan liittää avoimen lähdekoodin sovelluksiin järkevämmillä periaatteilla.

Yhteenveto

Supertapahtuma, jonne pitää mennä ensivuonnakin. Esiintyjät eri puolilta maailmaa ja ratkaisujen kirjo kertoo omaa sanomaansa Odoon eteenpäin menemisestä ja yhteisön kehittymisestä. Ainoa pieni pettymys allekirjoittaneelle oli versio 10 strategia, joka tulee olemaan näillä näkymin vain kasvojen kohotus. Toisaalta Odoo on jo nykyisessä versiossaan kattava kokoelma hyvin integroituja sovelluksia, joten sen puolesta voi hyvinkin keskittyä hetkeksi ominaisuuksien hiomiseen käyttäjän kannalta vielä paremmiksi. Ja toisaalta, aktiivinen kehittäjäyhteisö tuo joka tapauksessa jatkuvasti lisää moduuleja tämän hetkiseen noin 4500 moduulin joukkoon eli kehitys ei pysähdy, vaan se jatkuu eteenpäin asiakkaiden kanssa asioita yhdessä tehden.