Odoo 15 haastaa markkinajohtajia
Yhdessä ERPissä kaikki mitä tarvitset kasvuun ja toiminnan tehostamiseen

Vuosittainen uusimman Odoo-version julkaisu on maailmanlaajuisen Odoo-yhteisön odotetuin tapahtuma. Tänäkin vuonna Fabien Pinckaers keräsi ruutujen ääreen tuhansia katsojia seuraamaan version 15 lanseerausta. 

Aiemmin Odoon versiolanseerauksissa on totuttu kuulemaan täysin uusista aluevaltauksista. Versiossa 13 uutuutena tulivat kenttähuoltotoiminnot, vuokraustoiminnot, e-learning sekä laajennetut markkinointi- ja HR-toiminnallisuudet. Versiossa 14 esiteltiin täysin uusi moduuli datan siivoamisen automatisointiin.

Odoo on nyt kasvanut laajaksi business-sovellukseksi, jossa on lähes kaikki perustoiminnot, joita yritys tarvitsee kasvuun ja toiminnan tehostamiseen.

Versiossa 15 Odoo ottikin tavoitteekseen pureutua entistä syvemmälle tärkeimpiin toiminnallisuuksiin ja tehdä niistä kilpailukykyisiä jopa maailman parhaimpien ja tunnetuimpien sovellusten kanssa.

Odoo haastaa Wordpressin, Shopifyn ja Squarespacen

Odoon omien sanojen mukaan se haastaa jo täysiverisesti maailman tunnetuimmat ja suosituimmat verkkokauppa-  ja verkkosivualustat, kuten Shopifyn, Wordpressin ja Squarespacen.

Verkkosivun rakentaminen onkin toden totta niin helppoa, että kuka tahansa selviää siitä -  tarvittaessa nopeastikin. Mahdollisuuksia on rajattomasti mitä tulee teemoihin, väreihin, animointeihin, lisäosiin ja personointiin. Liukuvärit ja uudet design-elementit takaavat modernin ilmeen. Perusrakentaminen ja design ovat jopa automatisoitavissa tekoälyn avulla. 

Katso täältä, miten helppoa verkkosivujen rakentaminen on Odoolla

Odoo 15 verkkokauppaan on lisätty useita asiakaskokemusta parantavia ominaisuuksia, kuten tuotteiden monenlaiset filtteröintimahdollisuudet, lahjakortit ja lahjoitukset sekä tuotteen lisääminen toivelistalle, kun tuote on loppu varastosta (asiakas saa sähköpostiin ilmoituksen, kun tuote on jälleen saatavilla). Useista tuotteista kiinnostunut asiakas arvostaa sitä, että hän pysyy nykyisellä sivulla klikatessaan tuotteen ostoskoriin. Asiakas voi myös valita verkkotilaukselleen noudon kivijalkakauppaan.

Yhteistyö ja viestintä - kuka kaipaa enää Whatsappia tai sähköpostia?

Odoo 15 mullistaa Odoo-käyttäjien keskinäisen yhteistyön. Odoossa keskustelet asioista suoraan projektin tehtävällä, laskulla, myynti- tai tuotantotilauksessa tai vaikkapa uutiskirjeluonnoksessa. Voit unohtaa sekavat sähköposti- ja Whatsapp-viestiketjut. Keskustelut tallentuvat sinne, missä niitä tarvitset. 

Discuss-moduuli ei enää ole pelkkä chattipalvelu, vaan siitä on mahdollista avata ääni- ja videopuheluita.

Katso video Odoon yhteistyötä helpottavien työkalujen voimasta

Odoo Spreadsheets -raporteissa luvut aina ajan tasalla

Odoo julkaisi viime vuonna versiossa 14 uuden interaktiivisen Spreadsheets-taulukkoraportointityökalun. Versiossa 15 työkaluun on lisätty työtä tehostavia ominaisuuksia, joista ehkä paras on se, että yhtä taulukkoa voi työstää useampi henkilö samanaikaisesti.

Spreadsheetsillä on helppo muokata vaikkapa budjettiraporttia. Raportti hakee tiedot suoraan tietokannasta, jolloin ei tarvitse pelätä, että raporttiin on jäänyt vanhentuneita lukuja. Raporttien ulkoasua ja sisältöä on helppo muokata. Odoolle tyypilliseen tapaan kustakin luvusta pääsee yhdellä klikkauksella porautumaan lukujen taustoihin aina yksittäiseen tapahtumaan asti.

Katso videolta talousvelhomme Konsta Aavarannan suosikkiuudistukset (alle 4 min).

Odoon taloushallinto vastaa kansainvälistä kauppaa käyvien yritysten verotusvaatimuksiin

Tänäkin vuonna Odoon taloushallintoon tuli jälleen uusia parannuksia. Odoo reagoi välittömästi EU:n uuteen direktiiviin koskien OSS-järjestelmää. Versio 15:stä löytyvä lisämoduuli tuo kaikkien EU-maiden verokannat suoraan Odooseen. Eri maihin rekisteröidyt ALV-numerot näkyvät suoraan laskuilla ja kansainväliset veroraportitkin saa tuotettua helposti.

SprintIT on kehittänyt Odooseen suomalaisen taloushallinnon lokalisaation, mikä täydentää vakio-Odoon toimintoja ja on yhteensopiva suomalaisen kirjanpitolainsäädännön kanssa.

Konsta Aavaranta käy läpi uudet toiminnallisuudet lyhyessä videossa (alle 4 min)

Tuotannonohjaukseen käteviä työtä nopeuttavia toimintoja

Tuotannonohjaus ja varastonhallinta on kaikkien tuotteita valmistavien yritysten toiminnan ytimessä. Tuotantolinjan resurssitehokas ohjaaminen voi olla haastavaa, jos tuotteet koostuvat useista komponenteista ja valmistuksessa on monta eri vaihetta. 

Odoo on parantanut versiossa 15 tuotannonhallinnan työkalujen helppokäyttöisyyttä.  Odoolla tuotantoaan hallinnoivat voivat keskittyä nyt entistäkin paremmin tuottavuutta lisääviin tehtäviin. 

Esimerkiksi projektikohtaista valmistusta harjoittavat yritykset voivat allokoida hankinnat ja saapumiset useille eri projekteille jo tavaran vastaanottovaiheessa. Linkitykset Tilaus-valmistus-myynti-toimitus-alihankinta-vastaanotto -putkessa ovat parantuneet ja käyttäjä voi seurata koko projektia ylätasolla helpommin ja saada siten kokonaiskuvan tuotannon tilanteesta yhdellä silmäyksellä.

Tuotanto on linkitetty Odoo 15:ssä edelleen kehittyneeseen laadunhallintaan (Quality) ja tuotteen elinkaarenhallintaan (PLM). Laaduntarkastuksen työtä helpottaa uutuutena esitelty vapaasti kustomoitava excelmäinen laaduntarkastuslomake.

Projekteista aiempaa parempi kokonaiskuva ja erillinen asiakasnäkymä

Odoo on tähän asti ollut ehkä hieman tehtävä- ja toimintokeskeinen. Nyt Odoo versiossa 15  projektityökalu on ottanut aimo harppauksen projektipäällikön näkökulmasta. Projektin etenemistä on helpompi seurata visuaalisista grafiikoista, ja mahdolliset pullonkaulat on helppo havaita ajoissa.

Projektipäällikölle on tarjolla uusi koostenäkymä. Näkymässä projektipäällikkö voi tarkastella projektin budjettia, myyntilaskutusta, osto- ja valmistustilausten etenemistä, resursoida projektille henkilöitä sekä tarkastella projektille kirjattuja tunteja ja kuluja. Projektipäällikkö voi tehdä projektikohtaisen tilannepäivityksen esimerkiksi projektin ohjausryhmälle.

Projektien hallinnointiin on lisätty hyödyllisiä toimintoja. Yksittäisiin tehtäviin voi nimetä useita vastuuhenkilöitä, tehtävien statuksia voi vaihtaa, tehtävien välille voi tehdä riippuvuuksia, tehtäville voi lisätä alitehtäviä eri vaiheille  tai vaikka lähettää tuntiraportti asiakkaan hyväksyttäväksi.

Lisäksi Odoo 15:ssä on mahdollista jakaa projektinäkymä myös asiakkaan omassa asiakasportaalissa. Läpinäkyvyys paranee, kommunikointi helpottuu ja asiakastyytyväisyys kohenee, kun kaikille on tarjolla kattava kokonaiskuva projektista. Luonnollisesti tehokkuus lisääntyy, kun keskustelut löytyvät yhdestä paikasta, jonne kaikilla on pääsy.

Odoo integroi markkinoinnin työkalut CRM:ään ja myyntiin

Odoossa on, valtavirtaerpeistä poiketen, integroituna myös markkinoinnin työkalut. Kun markkinointiaktiviteetit näkyvät suoraan CRM:n asiakastiedoissa ja sitä kautta myyntiraporteissa, nousee toimintojen mittaamisen teho aivan uudelle tasolle.  

Some-valikoimaan on nyt lisätty myös Instagram ja Youtube. Pinterestiäkin jo väläyteltiin. Multicompany-toiminto mahdollistaa eri brändien ja yritysten some-tilien hallinnan yhdestä paikasta.

Katso täältä, mitä uutta Odoo 15 tuo some-markkinoinnin työkaluihin

Kiinnostaako Odoon päivitys versioon 15?
Otetaan se työn alle yhdessä!

Lue myös nämä