Odoo 13 on nyt viisi kertaa edeltäjäänsä nopeampi

Satoja uusia työtä tehostavia ja helpottavia ominaisuuksia lanseerattiin Odoo Experiencessä

Uusin versio Odoosta, Odoo13, on julkaistu!  Ehkä hienoin edistysaskel on entisestään parantunut nopeus. Nopeuden lisäksi Odoo 13:ssa julkaistiin satoja isoja ja pieniä työtä tehostavia ja asiakaspalvelua parantavia ominaisuuksia.

Odoota kehitetään asiakkaille ja pääsääntöisesti asiakaspalautteen pohjalta. Ehdotukset, jotka läpäisevät Odoon kriteerit viedään eteenpäin kehittäjille.

Kehitykseen pääsyn kriteereitä ovat:

  1. Ehdotus tekee Odoosta helpomman käyttää 

  2. Parantaa jo olemassa olevaa tuotetta 

  3. Parantaa ja helpottaa uutta käyttäjää ottamaan Odoon käyttöön

  4. Kiinnostaa useita käyttäjiä 

  5. Kehittäminen on vaivan väärtti 

Valtaosa asiakasehdotuksista läpäisee kriteetit, sillä asiakkaiden kehitystoiveista jopa 60 % päätyy seuraavaan versioon.

Osan kehitysideoista Odoo keksii itse. Se on luonnollista, sillä kiihtyvää vauhtia kasvavan yrityksen on pystyttävä toimimaan erittäin virtaviivaisesti ja tehokkaasti. Muun muassa itseräätälöitävä palkkausmalli, perehdytysprosessi ja eLearning -alusta ovat saaneet alkunsa Odoon omien toimintojen tehostamisen tarpeesta.

Brändin tunnettuus on Odoon strategian ytimessä. Mitä enemmän käyttäjiä, partnereita ja kehittäjiä ekosysteemissä on, sitä paremmaksi tuote kehittyy. Niinpä Odoon versioon 13 kehitettiin paljon uusia markkinointia ja myyntisykliä automatisoivia ja tehostavia toiminnallisuuksia.

Joskus ideat saavat alkunsa yrityksen toimitusjohtajan Fabien Pinckaersin arjesta, kuten silloin kun Pinckaersin talon lämminvesivaraaja hajosi kriittisellä hetkellä. Huoltomies kävi paikan päällä monta kertaa, eikä tilanne korjautunut sittenkään. Tapahtumaketjusta sai alkunsa Field Services -moduuli, joka tehostaa kentällä työskentelevien henkilöiden työtä. Pinckaers innostui ideastaan niin paljon, että osallistui itsekin toiminnallisuuksien koodaamiseen. 

Odoo 13 on jälleen kerran pullollaan mahtavia työtä tehostavia toimintoja, jotka esiteltiin  lanseeraustapahtuman key note -puheenvuorossa. Pikaisen katsauksen uuteen versioon saat myös jatkamalla lukemista!

Markkinointi vaatii modernit myynnin järjestelmiin integroidut työvälineet


Odoo panosti viime vuonna brändinsä globaaliin näkyvyyteen 10 miljoonalla eurolla. Se ehkä selittää, miksi markkinointi on niin lähellä Odoon perustajan, toimitus ja-markkinointijohtaja Fabien Pinckaersin sydäntä. Pinckaers aloitti uuden version lanseeraustilaisuuden esittelemällä Odoon uusia markkinoinnin työkaluja. On harvinaista, että ERP-toimittajat sivuavat tätä aihetta. 

Tässä piileekin Odoon ylivertaisuus. Sillä voi hallinnoida lähes kaikkia yrityksen pyörittämiseen liittyviä asioita yhdessä paikassa. Markkinointityökalujen ja  ERPin yhdistämisen nerokkuus piilee siinä, että asiakkuutta voidaan hoitaa ja mitata yhdessä järjestelmässä  ensimmäisestä yhteydenotosta läpi koko asiakaspolun.

Nykyaikaisessa markkinoinnissa ja myynnissä onnistuakseen on hallittava mieletön määrä jatkuvasti esiin putkahtavia uusia kanavia ja konsepteja. Näiden asioiden taklaamiseksi Odoo 13:ssa on entistä ehommat markkinointityökalut. Verkkosivujen ja verkkokaupan julkaisun ja ylläpidon lisäksi Odoolla voi muun muassa hallinnoida yhdestä näkymästä some-tilejä,  generoida ja hoitaa liidejä sekä automatisoida uutiskirje- ja  tekstiviestimarkkinointia sekä push-notifikaatteja.  

Katso video:  (29 minuuttia, esitys alkaa kohdassa 1:58)

Manage your digital campaigns with Odoo 

Field Service -moduulin idea syntyi hajonneesta lämmityskattilasta


Ideat Odoon uusiin toiminnallisuuksien ja moduulien kehittämiseen syntyy usein arkisissa tilanteissa.  Näin sai alkunsa Field Services -moduli. Pinckaers innostui asiasta niin paljon, että osallistui itsekin toiminnallisuuksien koodaamiseen. 

Field Servicellä kalenteroit ja suunnittelet huoltomiesten työkeikkojen logistiikan tehokkaaksi. Sovellus neuvoo parhaimmat ajoreitit kohteeseen. Huoltomies voi ylläpitää työtuntikirjaa mobiilisovelluksella, josta menee suoraan tieto laskutukseen. Varaosien tilauslomakkeet sekä tuotteiden kuvaukset ja asennusohjeet ovat Odoossa aina käden ulottuvilla. Huoltotyön valmistuttua työntekijä hyväksyttää tarvittaessa tehdyn työn asiakkaalla, jolloin laskutus hoituu eteenpäin automaattisesti. 

Katso lisää videolta: (25 minuuttia)

Manage your onsite interventions with Field Service


Rental - vuokraustoiminnan hallinnointi helpoksi


Odoo 13 tarjoaa myös erilaisille vuokraamoille helpon työkalun vuokrattavien tuotteiden hallintaan. Sovellus näyttää vapaana olevien tuotteiden lukumäärän tarvittaessa sarjanumerotasolla ja optimoi vuokra-aikojen kustannuksia.  Visuaalinen kalenterinäkymä auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa. Sähköiset allekirjoitukset toimivat luonnollisesti myös vuokraustoiminnoissa. Monipuolisten raporttien ansiosta tuotteiden vuokrahinnat on muokattavissa kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Katso lisää videolta: (47 minuuttia)

New App - Rental 


Varaston- ja tuotannonhallintaa viilattu entistä paremmaksi


Tuotteiden valmistus ja varastointi on ollut Odoon ytimessä jo pitkään. Näihinkin toimintoihin on tuotu paljon pieniä uusia yksityiskohtia. Ohjelmisto on aina sitä hyödyllisempi, mitä tarkemmin se ottaa pienetkin yksityiskohdat huomioon. Odoo 13 Manufacturing ja Inventory -moduulissa on nyt parannettu master-näkymä tuotannonohjaukseen. Uudessa versiossa työohjeet on mahdollista jakaa helposti päivitettävässä Google Sheets -muodossa. Muun muassa kemian- ja elintarviketeollisuudelle myös raaka-aineiden käytön joustavuus työn suunnittelussa saattaa olla hyvinkin kätevä lisäomaisuus. 

Katso täältä muutamia Odoo Experiencen esityksiä liittyen tuotannon- ja  varastonhallintaan:

Advanced Manufacturing Planning (26 minuuttia)

What's New in Odoo 13 Inventory? (18 minuuttia)

MRP Finite Capacity Planning and Scheduling with FrePPLe (20 minuuttia)


Rekrytointi- ja  suosittelutyökalusta apua työntekijäpulaan


Odoo kasvaa hurjaa vauhtia. He ennustavat, että  viiden vuoden päästä Odoon parissa työskentelee 100 000 henkilöä globaalisti. Hurjassa kasvuvauhdissa kehityskelpoisten asiantuntijoiden löytäminen on haastavaa. Niinpä versioon 13 kehitettiin työntekijöiden suosittelutyökalu, jolla kerätään henkilökunnan vinkit potentiaalisista työntekijäehdokkaista. Palkkaukseen johtaneesta vinkistä saa luonnollisesti palkkion.

Mielenkiintoinen yksityiskohta oli “itseräätälöitävä” palkkausmalli. Ehkäpä suomalaiset yritykset voisivat ottaa tästä oppia. Systeemi tuntuu tasa-arvoiselta ja joustavalta. Eri työntekijäryhmille määritellään “palkkavuosibudjetti”. Työntekijä saa itse päättää missä muodossa palkkansa ottaa: puhtaasti riihikuivana rahana vai ehkä tietynlaisella työsuhdeautolla tietyillä herkuilla. Tai jos henkilö arvostaa vapaa-aikaa, hän voi valita itselleen ylimääräisiä lomapäiviä, jolloin luonnollisesti rahapalkka jää pienemmäksi. Sovellus, jolla työntekijä voi itse vertailla ja laskea eri vaihtoehtojen vaikutuksia, on vähentänyt radikaalisti henkilöstöosaston tulevia kyselyitä ja vaihtoehtojen vatvomista ennen sopimuksen allekirjoittamista.


eLearning -alusta perehdyttäjälle ja koulutusyrittäjälle


Nopeasti kasvavalle yritykselle on tärkeä onnistua uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Siksi Odoo on panostanut eLearning -alustaan. Ohjelmisto on mitä ilmeisemmin toimiva, sillä Odoo on onnistunut puolittamaan uuden henkilöstön sisäänajoon käytettävän ajan. Alusta soveltuu yhtä hyvin henkilöstön perehdytyskoulutukseen kuin koulutuspalveluita tarjoaville yrityksille. 

Odoo Academyn sivuilla voit opiskella Odoon käyttöä ja samalla tutustua eLearning-alustan toimivuuteen:  Odoo Academy


Odoolla kirjanpito uudelle tasolle


Odoon taloushallinnon sovellukset vastaavat nyt myös tilitoimistojen tarpeisiin muun muassa aiempaa selkeämmillä päiväkirjanäkymillä: tositteet näkyvät aina valitun kirjanpitorivin yhteydessä, laskut voi täsmäyttää suoraan reskontranäkymästä ja konsernin tuloksen konsolidointi onnistuu ilman exceleitä.

Kirjanpitoon ja taloushallintoon on laitettu kovasti paukkuja tässä versiossa. Uusia ominaisuuksia on hengästyttävän paljon, reilusti yli 100!  SprintIT:n kehittämän, suomalaisten kirjanpitovaatimusten täyttävän taha-paketin päivitys versioon 13 on jo työn alla ja olemme valmiita toimittamaan Odoo 13:a Suomeen lokalisoidulla taloushallinnolla vuoden 2020 alkupuolella.


Jatkuvat päivitykset Odoon online-asiakkaille, Enterprise-asiakkaille kerran vuodessa


Odoo siirtyy versioiden päivitysrutiineissa uuteen aikakauteen. Odoo online -asiakkaat eli asiakkaat jotka käyttävät Odoon standardoitua “out-of-a-box” SaaS-ohjelmistoa saavat jatkossa kerran viikossa uusia päivityksiä Odooseensa.

Omalta serveriltään mahdollisesti räätälöintejä sisältävät, enterprise-lisensseillä operoivat asiakkaat saavat päivitykset jatkossakin kerran vuodessa. Tämä kuulostaa järkevältä. Päivitysten viikottain julkaiseminen standardiversioon mahdollistaa virheiden nopean korjaamisen. Mikä taas varmistaa sen, että kerran vuodessa julkaistava iso enterprise-päivitys on suuremmalla todennäköisyydellä täysin valmis ja ehjä julkaisun hetkellä.

Jos  olet kiinnostunut päivityksestä, ole hyvissä ajoin yhteydessä toimittajaasi.

Ota yhteyttä!


Lue myös nämä