Automaalit.net ajaa verkkokaupalla maailmalle

Kaikki alkoi autotallista 

Idea Automaalit.net-verkkokaupasta syntyi vuonna 2006. Veljekset Kari ja Markku Korkiakoski halusivat auttaa isäänsä Osmoa, joka oli toiminut koko automaalien myyntiedustajana Pohjois-Suomessa. Vuonna 2017 Suomessa ja Ruotsissa ja Tanskassa toimiva automaalit.net juhlii toimintansa kymmentä vuotta, ja liikevaihdossa on menossa miljoona euroa rikki.

Automaaleja myydään sekä ammattilaisille että ajoneuvojen harrastajille. Ajoneuvon maalaus vaatii paljon osaamista. Osa työstä on silkkaa kemiaa. Maalaaminen on hyvin teknistä työtä, jossa grammoilla ja aineiden käyttöjärjestyksellä on suuri merkitys: maali voi jäädä kokonaan kuivumatta, jos työtä ei tehdä oikein. Verkkomyyntiä ei ole työn vaativuuden vuoksi pidetty  oikeana kanavana.

Ottaen huomioon, että lähtötilanne oli se, että "ei automaaleja voi myydä verkossa", olemme pärjänneet verkkokaupassa oikein hyvin”, toteaa Kari Korkiakoski. 

Alalla on ollut tapana, että valmistajilla on omat edustuksensa. Myös tukkumyyntiverkosto ja vähittäiskauppa on järjestetty tavanomaisesti. Lukuisat väliportaat ovat nostaneet hintoja. Verkkokaupasta asiakas voi ostaa ilman välikäsiä. Palvelua on pyritty myös tuomaan sähköisesti mukaan. Asiakaspalvelu vastaa kysymyksiin nopeasti ja tuotteita on valmiiksi paketoitu sopiviksi paketeisi, joihin liittyviä ohjevideoita on julkaistu Youtubessa.

Tavoitteena toimialan muuttaminen

Toimialaa muuttamaan lähtenyt Automaalit.net työllisti heti ensimmäisen vuoden jälkeen yhden henkilön yrittäjä Osmo Korkiakosken rinnalla. Kari ja Markku Korkiakoski ovat vain osin mukana varsinaisessa liiketoiminnassa, ja ovat yrittäjiä kukin omalla tahollaan. Perheyhtiössä on haluttu kasvattaa omat työntekijät. Pysyvyydellä on merkittävä painoarvo. Tänään työntekijöitä on kuusi.  Isä Osmo Korkiakoski, 75-vuotias myyntitykki, on edelleen vahvasti mukana yrityksen toiminnassa. Nyt myyntiin riittää koneen avaaminen, lisäksi järjestelmään tallentuu paljon tietoa tulevia sukupolvia varten.

Yhtiön kasvu ja kansainvälistyminen

SprintIT:n toimittama Odoo-teknologia on Automaalit.netissä apuna myynnin, varaston, talouden ja logistiikan hallinnoinnissa. Myös maahantuojien ja muiden toimittajien viestit ja sähköpostit -- sekä projektit ja sisäinen laskenta kulkevat Odoossa.

-Odoo on meidän jokapäiväinen teknologiamme, toteaa yhtiön CTO Jarkko Sassi. 

Ruotsissa asuva Jarkko Sassi on Markun ja Karin serkku. CTO eli yrityksen teknologiajohtajaksi valinta oli itsestään sevä, Sassin oma yritys, Vilkas-verkkokauppa, toi runsaasti lisäarvoa ja -osaamista talon. Ruotsin markkinoista teknologian lisäksi vastaava Jarkko on työskennellyt yrityksessä viisi vuotta.

Meillä myynnin täytyy päivittyä nopeasti. Odoossa saldojen hallinta onnistuu hyvin ja sen kautta on mahdollista koordinoida kolmen eri maan toimintaa ajantasaisesti.

Käännösmahdollisuudet ovat toiminnalliset ja helpot Odoossa ja ne tukevat monipuolisesti kansainvälistymistä.

Kansainvälinen Odoo tukee kaikkia tarvitsemiamme kieliversioita.

Yhtiön liikevaihto ja sen palkkaama henkilöstö on kasvanut tasaista tahtia. Kaikki kehittäminen on rahoitettu kassavirralla -- on investoitu eteenpäin katsoen. Odoon Community -versiossa ei ole lisenssimaksuja, niiden sijaan yritys voi panostaa toiminnallisuuksien laajentamiseen, räätälöintiin ja käyttöönottoon. Odoon modulaarinen ja täydellisesti integroitu sovellusmaailma tukee vaiheittaista käyttöönottoa.

Mestyksen salaisuus

Ykkösasiana Automaalit.net-yrittäjillä ei kuitenkaan ole ollut teknologia, vaan asiakaspalvelu: kyseessä on pieni niche eli kapea ja erikoistunut markkina-alue. Yrityksen mainetta on pidetty hyvin tärkeänä asiana. Lisäksi yritys on panostanut online-markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. CTO Jarkko Sassin mukaan asiakkaita ei kannata pommittaa somessa tuotetiedotteilla, rennompi ote tuottaa parempia tuloksia. Jarkko neuvoo somen käyttöä seuraavin sanoin: 

Juttele ja ole läsnä.

Odoo CMS - a big picture

Kuvassa Automaali.netin henkilöstöä

Vasemmalta okealle: