Case Elintarvikealan verkkokauppa

Varasto ja ostotoiminta kontrolliin

Demo avasi silmät. Vaikka Asiakkaan aikaisemmat kokemukset ERPistä olivat olleet vähintäänkin kaksijakoisia, epäonnistuneita projekteja oli tullut koettua, tabletilta tienpäällä näyttämämme ERP demomme vaikutti heti ensi silmäyksellä mielenkiintoiselta. Isoimman vaikutuksen teki se, että sovellukset tuntuivat käyttäjäystävälliseltä ja ratkaisu koostui sadoista valmiista moduuleista, joita voi asentaa lisätarpeiden ilmaantuessa vaikka itse. 

Asiakkaamme oli jo jonkin aikaa miettinyt, miten kasvavan liiketoiminnan tuomat haasteet saataisiin paremmin kontrolliin. Nyt aika ei riittänyt tarpeeksi uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Aikaa kului tuplatietojen ylläpidossa, ostotilausten käsittelyssä käsitöinä ja laskujen lähettämisenä iltavuorossa. Teimme pikaisen kuntotestin ongelmakohdista ja tarvittavista prosesseista ja toisen demon jälkeen yhteistyö lähti etenemään. ERP+ ratkaisulla haimme tehoja ostotoimintaan, perustietojen hallintaan (mm. tuhansia tuotteita, satoja asiakkaita) sekä varaston seurattavuuteen (useita toimipisteitä). Elintarvikkeiden osalta haluttiin parantaa eräpäiväseurantaa ja otimme käyttöön parasta ennen päivien seurannan tavaran vastaanotossa. Lisäksi keräilyprosessia tehostetiin ottamalla hyllypaikka tiedot käyttöön tiettyjen tuotteiden osalta.   

Toisaalta kokonaisratkaisussa pyrittiin säilyttämään verkkokaupan toiminnot mahdollisimman muuttumattomina. Tähän oli useita syitä, tärkeimpänä oli asiakkaan tyytyväisyys jo jonkin aikaa käytössä olleen verkkokauppa-alustan toimivuuteen myyntikanavana. Toisaalta tällä valinnalla haluttiin myös optimoida toimittamamme ratkaisun kokoa ja käyttöönottoaikataulua.