Vilkas ja Sprintit toiminnanohjauspalvelu verkkokauppiaille

- Palvelun toiminnallisuudet

Työnjako toiminnanohjauspalvelun ja verkkokaupan välillä
 

  • Toiminnanohjauspalvelu
     

    • Tiedonhallinta: Esim. tuote-, asiakas-, -toimittaja ja -myyntitiedot

    • Ostojenhallinta: Tarjouspyynnöt ja ostotilaukset, tilauskohtainen dokumentaatio sekä inventaario ja seuranta

    • Varastojenhallinta: Tuotesaldojen hallinta, arvostus, inventaariot, eri varastopaikat, hävikki ja varastoon liittyvä raportointi

    • Kassapääte: Myymälän kassapääte, käteis- ja korttimaksut

    • Raportointi: Perustoimintojen raportointi, excel-tiedostot ja graafiset raportit
       

  • Verkkokauppa
     

    • Verkkokauppatoiminnot

    • Verkkokaupan ulkoasu

    • Toimitusten logistiikka

    • Asiakkaiden maksupalvelut

    • Markkinointitoimenpiteet

    • Hakukoneoptimointi

Toiminnanohjauspalvelun toiminnallisuudet

1. Tiedonhallinta
 

Toiminnanohjauspalvelun tuotetiedot tukevat normaaleja myynnin ja oston prosessien tarvitsemia tietoja. Näitä ovat esimerkiksi tuotteen paino (netto, brutto) väri, kokotiedot ja taloushallinnon vaatimat tiedot, kuten kirjanpidon tilit ja verot.

Tuotteen tekstitiedot voidaan ylläpitää eri kielillä. Kutakin kieltä varten toiminnanohjauspalveluun asennetaan tarvittava kieliversio. Kieliversio mahdollistaa niin käyttöliittymän valikoiden kuin perustietojen eri kenttien kieliversioiden ylläpidon. Tuotekortille voidaan liittää myös liitteitä esimerkiksi toimintaohjeita ja turvallisuusliitteitä.

Kukin tuote ylläpidetään omana nimikkeenä järjestelmässä ja järjestelmä tukee myös tuotevariantteja.

Toiminnanohjauspalvelussa voidaan hallita mm. seuraavat tuotetiedot:

  • Tuotekoodit

  • Tuotteiden nimet, tekstit (kielituki)

  • Yksi tuotekuva

  • Hinnastot, myös kampanjahinnastot, asiakasryhmäkohtaiset hinnat

  • Verokäsittely (alv-kannat, EU-yhteisömyynti/osto)

Käyttöönotossa tuotetiedot voidaan ladata automaattisesti verkkokaupasta toiminnanohjauspalveluun tai tuotetiedot voidaan tuoda manuaalisesti excel- tai csv-tiedoston kautta.

2. Ostojenhallinta 
 

Hankintaa varten järjestelmään perustetaan tuotetietojen lisäksi

  • toimittajat

  • toimittajakohtaiset ostohinnastot

 

Toiminnanohjauspalvelun hankintojen toiminnallisuudet

  • Toimittajatietojen hallinta

  • Tarjouspyynnöt ja ostotilausten käsittely

  • Tilauskohtaisen dokumentaation hallinta

  • Jatkuva inventaario

 

Ostojen yhteydessä perustietojen hallinta on joustavaa. Esimerkiksi toimittaja- ja tuotetiedot voidaan luoda ostotilauksen luonnin yhteydessä ilman etukäteen tehtyjä valmisteluja. Ostoehdotus voidaan lähettää vahvistettavaksi toimittajalle tai se voidaan vahvistaa ilman erillistä lähetystä.

Tavaran vastaanotto voidaan tehdä ostotilausta vasten tai ilman ostotilausta. Saapumisohjeet voidaan liittää jo hankinnan alkuvaiheesta lähtien vapaana kommenttina tai liitetiedostona ostotilaukselle. Toimittajatietoon voidaan myös liittää vakiohuomautus, joka esitetään käyttäjälle jokaisen vastaanoton yhteydessä.

Tuotteille voidaan antaa vastaanotossa vapaavalintainen eräseurantakoodi. Toimittajan erätunnuksen syötön jälkeen erälle voidaan antaa myös oma sisäinen erätunnus (viite), joka voi olla juokseva numero tai sisäisesti annettu.

3. Varastonhallinta
 

Toiminnanohjauspalvelun varastonhallinta sisältää tuotteiden saldohallintaan liittyvät toiminnot. Inventointi voidaan tehdä kaikille varastonimikkeille tai yksittäisille nimikkeille. Inventoinnista jää järjestelmään aina kirjaustiedot ja hävikki voidaan kirjata omalle varastopaikalleen, jota voidaan jälkikäteen raportoida ja seurata. 

Kaikki varastointitoimipisteet voidaan määritellään omiksi varastoiksi. Esimerkki varaston varastopaikoista:

  • myymälävarasto

  • verkkokauppavarasto

  • kylmävarasto


Varaston arvo voidaan määritellä kullekin saapuneelle ostoerälle erikseen ja tätä tietoa voidaan käyttää varastonarvon määritykseen eri laskentaperiaatteilla. Varasto voidaan arvostaa mm. keskimääräisen ja viimeksi saapuneen erän ostohinnan perusteella. Ensimmäisessä varaston arvo lasketaan varastosaldoilla olevien erien hintojen keskiarvona, jälkimmäisessä arvo määräytyy viimeksi ostetun erän hinnan mukaan. Varaston arvostus tapahtuu aina yrityksen kotivaluutassa ja ostotilauksilla voidaan toisaalta käyttää toimittajan valuuttaa. Edellytyksenä valuuttamuunnokselle on, että asiakas ylläpitää valuuttakursseja toiminnanohjauspalvelussa.

4. Kassapääte
 

Toiminnanohjauspalvelun sisältää kassapäätteen, joka on kiinteästi integroitu taustajärjestelmään. Kassa toimii kaikissa selainpohjaisissa käyttöliittymissä ja on optimoitu kosketusnäytölle. Kassapäätteenä suositellaan käytettävän kosketusnäyttöistä tablettia tai tietokonetta. Tuotteita voidaan selata, luokitella tai suodattaa tuoteryhmittäin. Useita asiakkaita voidaan palvella samanaikaisesti vaikka joku ostotapahtuma viivästyisi.

Kassapäätettä voidaan käyttää vaikka verkkoyhteys katkeaisi. Uuden kassan perustaminen ei vaadi erillisiä lisenssi- tai järjestelmäinvestointeja. Tarvitset vain laitteen, jossa on selain, verkkoyhteys. Tiliasiakkaille voidaan tulostaa lasku tai se voidaan lähettää sähköpostiin.

Toiminnanohjauspalvelussa voit luoda kattavan näkymän kaikissa tarjolla olevista myyntikanavista. Lisäksi asiakkuuden alle voidaan kerätä kaikki se kommunikaatio, mitä asiakkaiden kanssa on käyty.

Kassapääte sopii hyvin myös pop up -myymälöiden tarpeisiin!

Kassapäätteen ominaisuuksia:

  • Kassapääte on integroitu suoraan toiminnanohjauspalveluun
    • tuotehallintaan, asiakashallintaan, hinnoitteluun ja varastonhallintaan
    • On-line ja off-line käyttö
  • Viivakoodituki
    • EAN, painot, hinnat, kassan käyttää
  • Käteiskassan avaus ja sulkeminen
  • Eri maksutavat
    • käteinen ja kortti
  • Mahdollisuus liittää kuittiprintteri ja kassalaatikko

5. Raportointi
 

Toiminnanohjauspalvelu sisältää vakiona raportointiyökalut perusmoduulien, kuten myynnin ja ostojen osalta. Raportit perustuvat ‘tietokuutioajatteluun’, eli raportteja voidaan luoda nopeasti klikkaamalla ja porautumalla eri dimensioihin, kuten esimerkiksi asiakas, tuote, tuoteryhmä, valuutta, työpiste tai eri ajanjakso. Raportin yksiköitä voidaan myös vaihtaa (tunti, kuukausi, lukumäärä, valuuttasumma, määrä) ja tiedot saadaan napin painalluksella Exceliin. Tietoja voidaan suodattaa ja lajitella dimensioiden perusteella. 

6. Verkkokauppaintegraatio
 

Verkkokaupan ja toiminnanohjauspalvelun välissä käytetään valmista Sprintit connector -palvelua. Palvelun keskeiset ominaisuudet ovat verkkokaupan tuotehallinta, hinnoittelu ja varastosaldojen käsittely.  ePages Connectorin import-toiminon avulla toiminnanohjauspalvelun käyttöönotto on todella yksinkertaista. Toiminnolla kopioit verkkokaupan tuotetiedot toiminnanohjauspalveluun parilla klikkauksella. Vastaavasti palvelun export-toiminolla viet tuotetiedot vaivattomasti verkkokauppaan. Palvelun avulla vähennät manuaalisen työn määrä vähenee tuntuvasti ja tehostat toimintaasi!

Jäikö kysyttävää? Ota yhteyttä!