Yhden ohjelmiston taktiikalla nopeampaa reagointikykyä päätöksentekoon

Useiden eri ohjelmistojen käyttäminen on yrityksissä arkipäivää. Tavanomaisessa PK-yrityksessä saatetaan ylläpitää toistakymmentä eri liiketoimintaprosesseihin erikoistunutta järjestelmää. Tästä ohjelmistoviidakosta taloushallinto sitten imuroi dataa exceleihin ja jumppaa siitä virhealtista raportointia päätöksenteon tueksi.

Mitä useampia ohjelmistoja yritys käyttää, sitä hankalampaa  sen on muodostaa kokonaiskuvaa toiminnastaan ja kannattavuudestaan. Kun samoja tietoja ylläpidetään monessa paikassa, tiedon täsmäyttäminen on hidasta manuaalista työtä. Inhimillisten virheiden määrä kasvaa eikä tieto ole enää luotettavaa.

Jos taloushallinnon tiedot ovat useissa eri järjestelmissä, reagointikyky hidastuu


Jos yritys käyttää taloushallintoon erillistä tilitoimiston ohjelmistoa, on tyypillistä, että toiminnan kannattavuus- ja kirjanpitoluvut saadaan käyttöön ja päätöksenteon tueksi vasta viikkojen tai jopa kuukausien päästä. Nopea reagointi muuttuviin tilanteisiin on silloin luonnollisesti mahdotonta ja yrityksessä tehdään helposti vääriä johtopäätöksiä.

Pelkästään taloushallinnon tehtävät hoidetaan monissa yrityksissä usean eri sovelluksen avulla. Käytössä saattaa olla oma ohjelmisto:

  • ostolaskuille 

  • kulu- ja matkalaskuille 

  • laskutukseen

  • kirjanpitoon

  • raportointiin

  • pankkiliittymään ja verkkopankkiin

  • käyttöomaisuuskirjanpitoon

  • kassavirtaennusteiseiin sekä 

  • budjetointiin ja ennustamiseen


Yhden järjestelmän taktiikalla tehokkaammin, paremmin, nopeammin


On olemassa myös toisenlainen ratkaisu. Kaikkia yrityksen liiketoimintaprosesseja, taloushallinto mukaan lukien, voidaan ajaa yhdessä paikassa.  

Kun taloushallintoa ei käsitellä muista liiketoimintaprosesseista erillään olevana yksikkönä, sen tehtävät ovat aina tiiviisti linkitettyinä yrityksen muihin prosesseihin. Taloushallinnon työntekijöiden ja koko organisaation työ helpottuu ja nopeutuu. Lisäksi manuaalinen työ vähenee, kun rutiinitehtävät, kuten ostolaskujen ja tiliotteiden käsittely, voidaan automatisoida.

Eri järjestelmien karsiminen ja toimintojen linkittäminen keskenään samassa järjestelmässä mahdollistaa keskittymisen aidosti lisäarvoa tuottavaan työhön. Esimerkiksi kirjanpitäjän rutiinityöroolia on mahdollisuus kehittää liiketoiminnan kehitykseen ja konsultoivaan suuntaan.

Odoo kattaa kaikki PK-yrityksen tarpeet - markkinoinnista kirjanpitoon


Odoolla eri liiketoimintaprosessit toimivat saumattomasti yhdessä ohjelmassa liidistä myyntilaskuun ja ostotarjouksesta tavaran toimitukseen asiakkaalle. Myös taloudellinen tieto on jatkuvasti ajan tasalla, sillä Odoossa vahvistetut liiketoimintatapahtumat siirtyvät reaaliajassa myös kirjanpitoon.

SprintIT on rakentanut Odooseen Suomen kirjanpitolainsäädännön mukaisen taloushallinnon kokonaisuuden. SprintIT taloushallintopaketin avulla liität Odoo-toiminnanohjausjärjestelmääsi mm. seuraavat:

  • verkkolaskutuksen (myynnit ja ostot)

  • pankkiliittymän (sähköiset tiliotteet, suomalaiset viitesuoritukset sekä maksatus)

  • kulu- ja matkalaskut sekä niiden maksatus

  • suomalaisen tuloslaskelman, taseen ja kuukausittaiset veroraportit

  • käyttöomaisuuskirjanpidon

SprintIT:n Odoo-taloushallinnon paketti (taha-paketti) on modernin talousjohtajan valinta. Taloushallinnon digitalisointia varten taha-paketissa on jo mahdollista automatisoida suuri osa taloushallinnon rutiineista. Kehitämme uusia ominaisuuksia jatkuvasti ja vanhat ominaisuudet päivitetään Odoon vuosittain julkaistavaan uuteen versioon.

Asiantuntija:
Konsta Aavaranta,
talouspäällikkö ja tuoteomistaja

Konsta vastaa meillä Odoon taloushallinnon ominaisuuksien kehityksestä, myynnistä, käyttöönotoista ja asiakastuesta. Konstan ja tiimin näpeistä on syntynyt Suomeen lokalisoitu Odoo-taloushallinnon paketti.

Konstalla  monipuolinen kokemus niin  taloushallinnon johto- ja asiantuntijatehtävistä kuin myös eri ERP-järjestelmistä. Hän vastaa SprintIT:n omasta taloushallinnosta ja sen kehittämisestä  sekä osallistuu valtaosaan asiakasprojekteistamme. Hän kokee työssään tärkeimmäksi asiaksi löytää asiakkaiden haasteisiin käytännöllisiä ratkaisuja, jotka vapauttavat heidän aikaansa merkitykselliseen ja lisäarvoa tuottavaan työhön.

Monipuolisen työkokemuksen ansiosta Konsta ymmärtää ja osaa keskustella asiakkaiden kanssa taloushallinnosta ja liiketoiminnasta heidän kielellään.  

Kiinnostaako sinua, miten voit tehostaa toimintaasi koko yrityksen ERP:iin liitetyllä taloushallinnon järjestelmällä?

   Ota yhteyttä, niin kerromme sinulle kuinka onnistut Odoolla!

Lue myös nämä