Milloin on paras aika tehdä versiopäivitys?

Odoo kehittyy huimaa vauhtia

Viime vuosina Odoon kehitys on ollut huimaa. Lähes joka vuosi uusien toiminnallisuuksien lisäksi Odoosta on tullut entistä nopeampi ja miellyttävämpi käyttää. Varmista sinäkin, että yrityksesi hyödyntää Odoon kaikkia uusia ominaisuuksia mahdollisimman kustannustehokkaasti.


Olemme auttaneet asiakkaitamme Odoon käyttöönotoissa jo reilun kuuden vuoden ajan. Tänä aikana Odoo on kehittynyt nopeasti. Esimerkiksi, kun vielä muutama vuosi sitten autoimme asiakkaitamme integroimaan verkkokauppansa Odooseen, ei nykyisin integrointi ole välttämättä tarpeen. Odoosta löytyy täysverinen verkkokauppa, jonka visuaalisuus, toiminnallisuudet ja nopeus ovat kehittyneet viime vuosina valtavin harppauksin.


Odoo kehittyy vuosi vuodelta. Uusin Odoo on aivan eri tuote kuin 4-5 vuotta sitten käyttöönotetut Odoot. Miten siis varmistaa, että yrityksellä on aina itselle paras versio Odoosta käytössä?

Milloin on optimaalisin aika päivittää Odoo?

Tietoturvaseikkojen ja Odoo-tukipalvelun vuoksi suosittelemme päivittämään Odoon vähintään kolmen vuoden välein. Tämä johtuu siitä, että Odoo sitoutuu ylläpitämään vain kolmea viimeisintä Odoo-versiota, ja tekee niihin tarvittaessa tietoturvapäivityksiä sekä korjaa mahdollisia koodivirheitä. Tällä hetkellä Odoo ylläpitää versioita 12, 13 ja 14.

Ylläpidon lisäksi Odoo enterprise-version käyttäjien lisenssimaksuihin sisältyy Odoo-käyttötuki ja tietokannan versiopäivitykset.

Niille yrityksille, joilla on käytössä vakio-odoo ilman yrityskohtaisia lisätoiminnallisuuksia tai muutoksia, ohjelmiston päivitys on melko yksinkertainen tehtävä. Enterprise-asiakkaille Odoo S.A. tekee pyydettäessä vakio-odoon tietokannan päivityksen. Päivitystyö sisältyy lisenssimaksuihin. Asiakkaan tehtäväksi jää testata päivitetyn version toiminnallisuudet.


Käytännössä on kuitenkin harvinaista, että yrityksellä olisi käytössään aivan puhdas perusversio Odoosta ilman minkäänlaisia räätälöintejä. Lähes kaikille SprintIT:n asiakkaille on tehty ainakin pienimuotoisia muokkauksia ja toimiala- tai yrityskohtaisia lisätoiminnallisuuksia.

Mitä enemmän järjestelmään on vuosien saatossa tehty yrityskohtaisia muokkauksia, sitä enemmän päivitysprosessiin on varattava aikaa. Ohjelmiston tekninen päivittäminen ei ole useinkaan monimutkaista. Testaamiselle on sen sijaan hyvä varata aikaa riittävästi, jotta voidaan varmistua kaiken datan siirtyneen oikein ja muokattujen toiminnallisuuksien toimivan moitteettomasti myös uudessa ympäristössä.


Kokonaisvaltainen päivitys ei aina ole tarpeen

Jos käytössäsi olevaan Odooseen on tehty yrityskohtaisia muokkauksia, koko järjestelmän vuosittainen päivittäminen ei välttämättä ole perusteltua. Odooseen voi tehdä myös osittaisia päivityksiä. Jos vain valittu toiminnallisuus halutaan päivittää viimeisimmän version mukaisiksi, voidaan tämän osalta tehdä niin kutsuttu backporttaus. Tällöin uusi toiminnallisuus koodataan vanhempaan versioon yhteensopiviksi, mutta Odoo kokonaisuutena säilyy vanhassa versiossa.

SprintIT valmiina vain päivien päästä lanseerauksesta

Odoon vuosittainen versiojulkistustapahtuma Odoo Experience on Odoo-toimijoille syksyn kohokohta. Jännitys kihisee kropassa, kun Fabien Pinkaers (= Odoo-yhteisön Steve Jobs) esittelee Odoon uuden version.

Lanseerauksen jälkeen SprintIT:n konsulteilla ja projektipäälliköillä riittääkin opiskeltavaa uusista toiminnallisuuksista. Myös kehittäjämme ovat hereillä. Paripäiväinen lanseeraustilaisuus ei ole vielä edes tullut päätökseensä, kun tekninen taloushallintotiimimme jo aloittaa työt SprinIT:n taloushallintopaketin päivittämiseksi. Luonnollisesti päivitysputkeen pääsevät välittömästi kaikki suosituimmat SprintIT:n kehittämät moduulit.

Yleensä jo muutaman kuukauden kuluttua lanseerauksesta osa asiakkaistamme haluaa käynnistää versiopäivitysprojektin. Uudet asiakkaamme ottavat lähes poikkeuksetta aina käyttöönsä tuoreimman Odoo-version.