Verkkokaupassa satoja tuotteita

1930-luvulla perustettu Kirkkomusiikkiliitto siirtyi digiaikaan

Räätälöitävä tuotehallinta osana Kirkkomusiikkiliiton verkkokauppaprojektia

Valtava valikoima kirkkomusiikin nuotteja on selkeästi kategorisoituna verkkokaupassa. Perinteisten prosessien digitalisointi toi tehokkuutta liiton toimintaan ja nosti asiakaspalvelun uudelle tasolle.

Toimeksiannon tavoite

Tavoitteena oli saada verkkokaupan taustalla toimiva  tuotehallinta järjestykseen. Nuotteja piti kyetä lajittelemaan useilla eri kriteereillä, kuten kirkkovuoden teeman tai säveltäjän mukaan. Usein yhdellä virrellä on  monta säveltäjää ja sanoittajaa. Royalty-raporttien tekeminen haluttiin automatisoida Odoo ERP-järjestelmäuudistuksen yhteydessä. Myös tekijänoikeuksien mukaisista velvoitteista tuli huolehtia.

Aikataulu

Projekti aloitettiin huhtikuussa 2017, kun Kirkkomusiikkiliitto oli päättänyt siirtyä myymään nuotteja verkkokaupassaan.  Odoo-järjestelmäkokonaisuus oli käyttövalmis alkusyksystä. Lisäprojekteja toteutettiin vielä vuoden 2017 loppuun mennessä.  

 

Suurin lisäarvo

Nuottien myynti digitalisoitiin. Odoon  massapostitustyökalun  avulla on helppo lähettää viestejä ja proaktiivisesti  tarjota ajankohtaisia tuotteita.  Aikaa jää enemmän asiakaspalveluun, kun rutiinit on automatisoitu. Järjestelmäuudistus helpottaa merkittävästi vuosittaista royalty-raportointia.


Tänä päivänä Kirkkomusiikkiliiton asiakas, esimerkiksi kuoronjohtaja, voi tilata verkkokaupasta haluamansa nuotit ja saada ne heti käyttöönsä. Toimitusprosessin muutos on merkittävä, sillä aiemmin tilaus tehtiin puhelimitse tai sähköpostilla ja tuote toimitettiin paperisena kirjepostilla. 

Nuotteja pitää kyetä lajittelemaan useilla eri kriteereillä, kuten kirkkovuoden teeman tai säveltäjän mukaan. Myös tekijänoikeuksien mukaisista velvoitteista tulee huolehtia. Usein yhdellä virrellä on  monta säveltäjää ja sanoittajaa. Raporttien tekeminen automatisoitiin.

Ympäristössämme tapahtui koko ajan monia muutoksia, jotka lisäsivät meilläkin ajatuksia ja painetta digiaikaan siirtymisestä. Kuorot tarvitsevat nuotteja. Nyt ne saa kätevästi Kirkkomusiikkiliiton nettikaupasta, jonka taustalla Odoo pyörii apuna.

Nuottiverkkokauppa

Odoon käyttöönoton ensimmäinen tavoite oli nuottiverkkokaupan käynnistäminen.  Verkkokaupalle oli jo kova tarve, sillä perinteinen sähköposti-puhelin-postitus -malli oli auttamatta liian hidas tähän päivään.

Verkkokauppa otettiin käyttöön syksyllä 2017 ja tänä päivänä jo 95 prosenttia nuottikaupasta käydään verkossa. Verkkokaupassa on satoja tuotteita. Nuottien lisäksi liitto myy jäsenilleen ansio- ja virsimerkkejä sekä erilaisia lahjatuotteita.

Odoo – ketterä ja joustava toiminnanohjausjärjestelmä

Myös perinteisten toimijoiden on hyvä sopeutua digiaikaan, sillä maailma ympärillä muuttuu  kovaa vauhtia. Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto alkoi myös kiinnostaa meitä. Valintakriteerinämme oli ketterä ja muokattava järjestelmä, johon on helppo integroida verkkokauppa, kertoo liiton viestintävastaava Sipriina Ritaranta. 

Odoon täysin integroidulla ohjelmistolla voi hallita helposti tapaamisia, aikatauluttaa puheluita, luoda toistuvia tapaamisia, synkronoida esityslistat ja pitää helposti yhteyttä kollegoihin, kumppaneihin ja muihin projekteihin tai neuvotteluihin liittyviin ihmisiin.

 

Kirkkomusiikkiliitto rakensin verkkokauppansa Odoolla


Odoo toiminnanohjausjärjestelmä on helpottanut liiton rutiineja ja nopeuttanut toimintaamme, kertoo Ritaranta.  Hän uskoo, että monet muut vähin resurssein toimivat liitot, järjestöt, seurat yms. hyötyisivät myös järjestelmästä, joka tuo toimintaan ryhtiä, automatisoi toistuvat rutiinit, helpottaa raportointia ja tehostaa toimintoja.

Odoo toiminnanohjaus keskustelee verkkokaupan, varastonhallinnan ja kassajärjestelmän kanssa.


Automatisoi verkkokauppasi taustatyöt Odoon avulla.

Me kerromme miten.

Teksti: Marja Hawas 
Kuvat: Kirkkomusiikkiliiton viestintä

Sprintit Oy
joulukuuta 2018 — 444 katselukertaa Asiakaskokemuksia Järjestöt Verkkokauppa