Tukkukaupan asiakkaan kokemuksia

Osaavasta ostamisesta, nopeasti kiertävästä varastosta ja aktiivisesta myynnistä syntyi tärkeä kilpailuetu.

Odoo toi Kataikon nykyaikaan

Kataikon uudet omistajat  halusivat nostaa lämpöpumppualan tukkukaupan liiketoiminnan uudelle tasolle. Tärkeä kilpailuetu syntyi osaavasta ostamisesta, nopeasti kiertävästä varastosta ja aktiivisesta myynnistä. SprintIT:n toimittama Odoo-toiminnanohjausjärjestelmä tukee nopeaa muutosta. Laaja uudistus vietiin läpi kolmessa kuukaudessa.  

Osaavasta ostamisesta, nopeasti kiertävästä varastosta ja aktiivisesta myynnistä syntyi tärkeä kilpailuetu.

Toimeksiannon tavoite 


Tavoitteena oli  tuoda liiketoiminta tähän päivään ja digitalisoita koko liiketoimintaprosessi: maahantuonti, myyntitoiminnot ja verkkokaupat.


Aikataulu 

Projekti alkoi elokuussa kahden päivän Proof of Conceptilla. Selvitetimme mitkä Odoon perusominaisuudet sopivat sellaisenaan ja mitä moduuleja ja appeja tarvitaan lisäksi.

Asiakas-, toimittajatiedot vietiin järjestelmään ensin. Myöhemmin lisättiin tuotteet ja prosessit. Marraskuussa oltiin valmiita aloittamaan käyttöönotto.

Lisäominaisuuksia kehitettiin erillisprojekteina eli sprintteinä aina seuraavaan kevääseen asti. Toimivia ratkaisuja kehitetään jatkuvasti ja uusia appeja otetaan käyttöön. Kehitystyö ja yhteistyö SprintIT:n kanssa jatkuu edelleen.

 

Suurin lisäarvo 

Voimme fokusoida tehokkaaseen myyntityöhön, kun varastotiedon hallintanäkymät ovat kaikkien ulottuvilla ajasta ja paikasta riippumatta.  

Investoinnilla on nopea takaisinmaksuaika, modulaarisessa etenemistavan vuoksi. Ei tarvitse odottaa koko projektin valmistumista. 

Merkittävää kustannussäästöä on syntynyt siitä, että kaikki järjestelmätarpeet saadaan tyydytettyä yhdestä Odoo-ohjelmistoperheestä.


Kataikossa siirrettiin katse myyntiin

Kun projekti SprintIT:n kanssa lähti käyntiin, Kataikossa oli jo otettu käyttöön uusi taloushallinnon ohjelmisto. Tähän piti rakentaa nopeassa aikataulussa integraatiorajapintoja, jotta yhtälöstä rakentuisi toimiva ja Kataikon uusia arvoja tukeva kokonaisuus.

Kataikkolla oli myös omaa osaamista, ja he lähtivät hakemaan kumppania tästä lähtökohdasta.  “Tutkin noin 40 eri vaihtoehtoa. Odoossa oli monipuolisesti juuri niitä myynnillisiä sekä varastoteknisiä ominaisuuksia, joita tarvitsimme”, kertoo Joonas Starast, yhtiön hallituksen puheenjohtaja

SprintIT tuli valituksi työskentelytapansa ja joustavuutensa ansiosta. ERP-hanketta lähdettiin toteuttamaan yhdessä, aidossa kumppanuudessa.

Brändimarkkinoinnilla menestykseen

Kataikkon uudella johtajapolvella on hyvä markkinointiosaaminen. He rakentavat jälleenmyyjille suunnattua Nord Aslak -brandiään siten, että jälleenmyyjille tarjotaan tukea omalla kanavallaan. Kyseessä on harkittu ja huolellisesti suunniteltu palvelukonsepti, joka lopulta hyödyttää eniten lämpöpumpun ostajaa ja omistajaa. Esimerkiksi asennus- ja huoltopalvelusta yritys on saanutkin paljon kiitosta.

Kataikko lähti uuteen nousuun haastamalla merkittävästi itseään suurempia toimijoita. Yhtiössä haluttiin, että käytettävissä on samat tulevaisuuden työkalut, joita alan johtavilla toimijoillakin on. Aikaisempi varastokirjanpidon ohjelmisto oli hankalasti toimistosihteerin takana ja viestintää käytiin ”lippulapuilla”, kuvailee Starast. Nyt kaikki näkevät suoraan asiakkaalle tarjotut tuotteet ja hinnat sekä toimitusten ja huoltojen tilanteen.

“Odoo on mahdollistanut meille täysin uuden tavan toimia”

Odoon CRM-moduuli on toiminnan sydän, jonka keskiössä on asiakas. Odoon CRM:ssä ovat asiakasrekisterin lisäksi liidit, funneli sekä toteutuneet kaupat ja vieläpä laskutuskin. App Storesta hankittiin myös sähköistä uutiskirjettä varten oma appinsa. Kauppojen jälkeen Odoossa hallinnoidaan myös jälkimarkkinointi ja takuukorjaukset. Yhden ajantasaisen Odoo-asiakaskortin takana on kaikki tarpeellinen tieto.

Kataikon omaa  Nord Aslak -brandiä rakennetaan Odoon markkinointityökalujen kautta. Jälleenmyyjille kohdennettu verkkokauppa rakennettiin Odoon päälle. Kataikko.fi kuluttajaverkkokauppa on puolestaan Woocommercen takana, josta on rakennetttiin integraatiorajapinnat Odoon.

Käyttöönotto ja sisäinen koulutus tehtiin Kataikolla hiljaisena aikana. Lämpöpumppujen kauppa käy kuumana keväällä ja kesällä, joten projekti hoidettiin talven aikana. Koko organisaatio omaksui Odoon käytön helmikuuhun mennessä, ja yhtiössä oltiin valmiina uuteen rakennus- ja remonttisesonkiin. 

"Käyttöönotto ja sisäänajovaihe kannattaa suunnitella hyvin", ohjeistaa Starast. Nopeasti kasvava tukkukauppa kertoo saaneensa selkeää etua Odoosta ja sen kyvystä yhdistää ostot ja varasto myynteihin. Nyt koko toimitusprosessi on johdonmukainen ja läpinäkyvä.

Odoo toi koko yrityksen nykyaikaan. - Joonas Starast, Kataikko, hallituksen puheenjohtaja

Kiinnostaako sinua Odoo-projekti?

Kataikko Oy on vuonna 1995 perustettu ilma- ja ilmavesilämpöpumppujen sekä ilmastointilaitteiden maahantuoja, myyjä ja tukkukauppias. kataikko.fi  nordaslak.fi

Odoo Appit: CRM, myynti, osto, laskutus, ostot, verkkokauppa, verkkosivut, massapostitus-työkalu. 

Integraatiot Administer- ja WooCommerce-järjestelmiin

Käyttäjiä: 9

Sprintit Oy
maaliskuuta 2019 — 372 katselukertaa Asiakaskokemuksia Tukkukauppa