Katso videolta Kennel-Rehun asiakastarina
Kennel-Rehun liiketoimintamalli on ainutlaatuinen Suomessa. Kotimaista lisäaineetonta lihaa koirille valmistetaan Pyhtään Siltakylässä, myynti tapahtuu pääosin verkkokaupassa ja tuotteet kuljetetaan asiakkaille yrityksen omilla kauppa-autoilla. Autot ajavat säännöllisesti yli 200 pysäkkipisteelle Rovaniemeltä Hankoon.
Odoon avulla Kennel-Rehu sai käyttöönsä toiminnanohjausratkaisun, joka mukautuu liiketoiminnan jokaiseen vaiheeseen. Videolla liiketoimintajohtaja Pauli Toikka ja markkinointivastaava Heidi Rantanen kertovat, miten Odoo on muuttanut heidän arkeaan.
Vanhat järjestelmät olivat jo tekohengityshoidossa
Kennel-Rehu päätti uudistaa toiminnanohjauksensa, kun vanhat järjestelmät alkoivat hidastaa toimintaa sen tukemisen sijaan. Teknisesti vanhentunut ja monimutkainen käyttöliittymä ja hidas tiedonkulku muodostivat yhdistelmän, joka näkyi jokapäiväisessä arjessa. Tiedon saaminen järjestelmästä saattoi kestää jopa kaksi viikkoa, ja moni tärkeä tieto jäi kokonaan raportoinnin ulkopuolelle.
Työvaiheita hoidettiin käsin, useat toiminnot perustuivat paperilappuihin, ja rinnakkain oli käytössä neljä erillistä järjestelmää. Näiden rajapintojen ylläpito oli epävarmaa, eikä osasta toteutuksista enää löytynyt dokumentaatiota. Järjestelmäuudistukselle oli siis selkeä tarve.
Uudistuksella haettiin parempaa kokonaisuuden hallintaa. Tavoitteena oli saada ajantasainen näkymä liiketoimintaan, vähentää manuaalityötä ja parantaa dataan perustuvaa päätöksentekoa. Myös kustannustehokkuus oli keskiössä: pelkästään vanhan verkkokaupan päivittäminen olisi maksanut yli puolet koko Odoo-hankkeen hinnasta.
Odoo ja SprintIT vastasivat uniikkeihin tarpeisiin
Uudeksi järjestelmäksi valittiin Odoo. SprintIT vakuutti toimittajana erityisesti vahvalla osaamisellaan reittipohjaisesta jakelumallista. He pystyivät näyttämään heti ensimmäisessä demossa, miten Odoo toimii juuri Kennel-Rehun kaltaisessa jakelumallissa.
"Meillä oli aluksi suuria epäilyksiä siitä, voiko meidän reittipohjainen kuljetustoiminta ylipäätään toimia Odoossa. SprintIT vakuutti meidät jo ensimmäisessä demossa. He näyttivät, miten se käytännössä toimisi ja rakensivat siitä lopulta hienon ja toimivan kokonaisuuden."
– Pauli Toikka, liiketoimintajohtaja
Myös muut liiketoiminnan osa-alueet saatiin yhdistettyä Odooseen. Verkkokauppa integroitui kokonaisuuteen sujuvasti. Odoossa ei tarvita erillisiä rajapintoja esimerkiksi kirjanpitoon tai varastoon, mikä yksinkertaistaa järjestelmän hallintaa ja parantaa tiedon luotettavuutta.
“Odoon myötä näemme heti, mitä asiakas on tilannut ja onko maksu mennyt läpi. Ongelmat ratkeavat nyt paljon nopeammin kuin ennen. Sen jälkeen kun otettiin Odoo käyttöön, on ollut iso apu siitä, että nähdään asiakkaan ostoskori ja tilaukset reaaliajassa. Selvitykset sujuvat nyt tosi nopeasti.”
– Heidi Rantanen, markkinointivastaava
(Heidi kuvassa vasemmalla, oikealla asiakaspalvelusta Hanna S.)

Kaikki toiminnot Odoossa: yksi järjestelmä, yksi näkymä
Kennel-Rehu hallitsee nyt koko liiketoimintansa yhdellä järjestelmällä. Odoo kattaa:
- verkkokaupan, joka tukee muun muassa asiakkaan oman noutopysäkin valintaa sekä reittien ja tilausaikojen hallintaa
- tuotannon suunnittelun ja raaka-aineen eräseurannan
- varastonhallinnan ja raaka-aineiden vastaanoton ohjauksen
- kuljetusreittien ja pysäkkien aikataulutuksen ja historiatiedot
- Odoo-kassan avulla myynnin kentällä eli Kennel-Rehun omista kauppa-autoista sekä Pyhtään myymälässä
- raportoinnin ja kirjanpidon ilman erillisiä tiedonsiirtoja
Kun kaikki toimii yhdessä järjestelmässä, ylläpitokustannukset pysyvät hallinnassa ja kokonaisuuden seuraaminen on helppoa.

Käyttöönotto sujui hallitusti ja hyödyt näkyivät nopeasti
Projekti vietiin läpi vaiheittain SprintIT:n kokeneen projektitiimin johdolla. Käyttöönotto sujui joustavasti.
"Käyttöönotto sujui tosi kivuttomasti, yllättävänkin hyvin. SprintIT kokosi ihan meitä varten osaavan porukan." – Pauli Toikka, liiketoimintajohtaja
Jo muutaman viikon kuluttua järjestelmä palveli päivittäistä toimintaa. Kolmen kuukauden sisällä monet prosessit oli saatu uudelle tasolle.
“Odoon avulla saatiin viivakoodihaku käyttöön noutopisteillä, ja se on ollut meille tosi iso parannus. Tilaus löytyy heti ilman nimien arvuuttelua.”
– Heidi Rantanen, markkinointivastaava
Selkeät hyödyt ovat:
- ajantasainen raportointi auttaa reagoimaan tilanteisiin nopeasti
- työaikaa säästyy useita päiviä kuukaudessa manuaalisen työn vähentyessä
- asiakaspalvelu näkee suoraan asiakkaan tilanteen ja voi palvella tehokkaammin
- kaikki myyntidata kirjautuu kirjanpitoon ilman erillistä käsityötä
- verkkokaupan ylläpito on kevyempää ja kustannustehokkaampaa
Säästöjä kertyy myös euroissa: vuositasolla useita tuhansia euroja ja tulevaisuudessa säästöpotentiaalia voidaan vielä kasvattaa.
SprintIT mukana järjestelmän jatkuvassa kehittämisessä
SprintIT sai kiitosta selkeästä projektin johtamisesta ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämisestä. Yhteistyö ei päättynyt käyttöönottoon, vaan jatkuu uusien ideoiden ja ratkaisujen kehittämisenä.
"Kun meillä oli joku idea, miten asiat pitäisi mennä, niin seuraavalla viikolla SprintIT:llä oli siihen jo ratkaisu mietittynä. Meidät kuunneltiin tosi hyvin."
Pauli Toikka, liiketoimintajohtaja (kuvassa)

Seuraavaksi tähtäimessä on kehittää Kennel-Rehun asiakaskokemusta edelleen. Esimerkiksi ajatus siitä, että asiakas voisi verkkokaupassa tarkistaa auton sijainnin ja sen hetkisen tuotevalikoiman, on jo kehityslistalla. Odoo tarjoaa tähän tekniset valmiudet.
"SprintIT oli ainoa, jolla oli eväitä toteuttaa meidän liiketoimintamalli teknisesti. Meille tärkeintä oli, että järjestelmä toimii arjessa eikä pelkästään raportoinnissa." – Pauli Toikka, liiketoimintajohtaja
Odoo mukautuu erilaisiin liiketoimintamalleihin, kun käyttöönotosta vastaa asiantunteva kumppani. SprintIT auttaa rakentamaan järjestelmän, joka palvelee juuri sinun yritystäsi!
Ota yhteyttä ja keskustellaan, miten Odoo voisi toimia sinun arjessasi.