Odoon huima kasvu kumpuaa avoimesta yhteistyöstä

Odoo-yhteisö koolla Odoo roadshow:ssa Helsingissä

Tiistaina 21.1. reilusti yli sata Odoo-fania ja Odooseen tutustujaa tapasivat Helsingissä belgialaisen Odoo S.A:n järjestämässä verkostoitumistilaisuudessa. 

Odoo-toimittajien kumppanuudesta vastaava Entri Mantse  aloitti illan avaamalla Odoo-ohjelmiston perusfilosofiaa. Yrityksen ydintavoite on kehittää Odoosta sovellus, jonka avulla asiakasyritykset voivat optimoida toimintaansa ja maksimoida toimintansa tehokkuuden. Kaikki tämän kaiken kattavassa, helppokäyttöisessä työkalussa.

Odoo ohjelmistoa kehitetään jatkuvasti ja odoo julkaisee kerran vuodessa uuden version. Business advisor Hélène Azlivian esitteli tuoreimman version, Odoo13,   uutuuksia . Mielenkiintoisina uutuuksina nähtiin kenttähuollon, vuokraustoiminnan ja markkinoinnin työtä tehostavia ja helpottavia ominaisuuksia.

Paneelikeskustelussa esiteltiin suomalaiset Odoo-toimittajat. SprintIT:tä edusti projektipäällikkö Amir Hassan.  Hän avasi SprintIT:n tyypillisestä tapaa tehdä Odoo-käyttöönottoprojekteja. SprintIT:ssä työskennellään  ketterin menetelmin , mikä meillä tarkoittaa tiivistä yhteistyötä asiakkaan kanssa ja työskentelystrategiaa, jossa asioita viedään tuotantoon jo ensimmäisistä päivistä alkaen. Tällä tavalla työskennellen Odoo tulee tutuksi alkumetreistä alkaen ja varsinainen uuden ohjelmiston jalkautusprosessi helpottuu. Tämäntyyppinen projektityö on mahdollista Odoon modulaarisen rakenteen ansiosta. Kaikki paneeliin osallistuneet partnerit pitivät ominaisuutta yhtenä Odoon tärkeimmistä vahvuuksista.

Kompaktit projektitoimitukset yhteisön avulla

Amir painotti myös, että nopeimmin ja edullisimmin projektit saadaan päätökseen, jos yrityksen tarpeet voidaan kattaa vakio-Odoolla tai valmiilla moduuleilla. Moduuleita joita löytyy tuhansittain SprintIT:n omasta moduulikirjastosta sekä Odoo Appstoresta.  Ihan kaikkiin yritysten tarpeisiin ei valmiita moduuleita vielä löydy,  jolloin Odoon toinen vahva kilpailuetu, laaja kehittäjäverkosto, astuu kuvaan.  Hyvin usein maailmalta löytyykin  Odoo-kumppani, joka on jo ratkaissut kyseessä olevan pulman. 

Esimerkkinä Odoo-yhteisön tuesta ja voimasta Amir mainitsi paneelikeskustelussa muotialalla toimivan asiakkaamme, jolla oli erityisiä tarpeita liittyen vaatteiden malleihin, kokoihin, väreihin,  hihan-ja lahkeenpituuksien yms liittyen. Vakio-odoo ei aivan taipunut käsittelemään näin monimutkaisia vaihtoehtoja, eikä SprintIT:llä itsellään ollut vielä silloin kokemusta vaatebisneksestä. Apuun tuli belgialainen Odoo partneri, joka keskittyy puhtaasti kehittämään Odoon toiminnallisuuksia vaatetusalan yrityksille. Odoon maailmanlaajuisen yhteisön ansiosta moneen asiaan löytyy valmis ratkaisu, jolloin kustannukset pysyvät kurissa.

Henkilöstön koulutus ja sitoutuminen ratkaisevassa asemassa

Odoo oli kutsunut myös asiakkaita kertomaan odoo-tarinansa. Mukana oli SprintIT:n asiakas Farmi Forest sekä  Avoin Systemsin asiakas Setera. 

Farmi Forestin toimitusjohtaja Ilkka Kuuramaa, kertoi SprintIT:n toteuttaman Odoo-käyttöönottoprojektin laajuudesta. Projektilla oli melkoiset aikataulupaineet, sillä emoyhtiö Normetin peruina käytössä ollut 40 vuotta vanhan ERP-järjestelmän käyttöoikeus oli loppumassa kolmen kuukauden päästä.  

Kuuramaa kertoi Farmi Forestin liikevaihdosta 60% koostuvan erilaisten komponenttien hankinnoista, joten tuotteen elinkaaren hallintaan liittyvien prosessien pitää olla ehdottoman luotettavat ja sujuvat.  Kansainvälisen Odoo-yhteisön avulla maailmalta löytyi nopeasti valmis ratkaisu, jolla kirjava ja monimutkainen tuotevalikoima oli hallittavissa Odoolla. 

Nopeassa aikataulussa ohjelmiston käyttöönottoa helpottaa, jos ohjelmisto on helppokäyttöinen ja logiikaltaan samankaltainen mihin työntekijät ovat vapaa-ajan sovelluksissaan tottuneet. Entri nosti tästä esimerkkinä Odoon perusnäkymän, jossa on otettu mallia kaikille tutusta älypuhelimien sovellusvalikoimasta.

Ilkka korosti puheenvuorossaan myös sitä, että ohjelmisto voi olla hyvä tai huono, mutta käyttöönottoprojektin onnistumisen määrittele lopulta aina se, kuinka hyvin ihmiset omaksuvat uudet toimintatavat. Odoon sisäänrakennettu modulaarinen rakenne helpottaa tältä osin käyttöönottoa.  Eri liiketoiminta-alueet voidaan liittää ohjelmistoon mukaan yksitellen, jolloin asiakas voi “syödä elefantin pala kerrallaan”, kuten Avoin Systemsin Tuomo Aura asiaa konkretisoi asiaa paneelikeskustelussa. 

Myös Avoin Systemsin asiakas, Seteran Marko Lahnala , korosti, että yksi heidän Odoo-projektin onnistumisen syy piili siinä, että kaikki yrityksen työntekijät olivat mukana projektissa alusta alkaen.

Jos kuvakaruselli ei lähde liikkeelle, selaa kuvia nuolien avulla.


Sprintit Oy, Johanna Kolehmainen
tammikuuta 2020 — 858 views Odoo