Tuotetiedon hallinnalla kohti koko ketjun kattavaa ERP-toiminnanohjausta

Puuilo sukelsi rohkeasti pilveen


Tuotteiden edullisuutta painottava “smart shopping” ilmiö vauhditti Puuilon tarvetta päivittää ICT-strategiaansa. Strategia-uudistuksen tavoitteena oli parantaa Puuilon keskeisen liiketoimintatiedon ajantasaisuutta ja helpottaa oikean tiedon ylläpitoa kaikissa myyntikanavissa eli verkkokaupassa, printtimediassa ja myymälöissä.

“Kasvu verkkokaupan puolella on mahdollista vain tehokkaalla tuotetiedon hallinnalla ja oikeilla tuotteiden varastosaldoilla.”

Tavoitteeseen pääsemiseksi oli tarve keskittää tuotetiedonhallinta- (PIM) ja toiminnanohjausjärjestelmien (ERP), siirtyä pilvipohjaisiin kassapäätteisiin sekä uusia verkkokauppa ja raportointialusta.

Suunittelu voitiin aloittaa puhtaalta pöydältä, sillä tuotetiedon- tai toiminnanohjauksen järjestelmää ei ollut ollut aiemmin käytössä. Liiketoiminnan ohjaus perustui aiemmin exceleihin ja kassasta saataviin myyntiraportteihin. Inventointi tehtiin kerran vuodessa käsin. 


Tavoitteena kustannustehokkuus, skaalautuvuus ja räätälöitävyys

Puuilo päätyi kokoamaan IT-arkkitehtuurinsa useasta eri järjestelmästä, joilla kullakin on omat vahvuutensa ja tarvittaessa myös oma elinkaarensa. Yksittäinen järjestelmä on päivitettävissä ja jopa korvattavissa helposti. Kaikkia valittuja järjestelmiä yhdistää kustannustehokas ja moderni pilviarkkitehtuuri ja käyttöliittymä.

ICT-alustoiksi valittiin Akeneo ja Odoo niiden kustannustehokkuuden, skaalautuvuuden, modernin teknologian ja helpon räätälöitävyyden ansioista.

Tuotetiedon hallinnan alustana käytettiin avoimen lähdekoodin Akeneo PIM -ratkaisua, jonka toimitti  Omni Partners. Akeneo integroitiin SprintIT:n toimittamaan avoimen lähdekoodin Odoo-ERPiin ja Vilkas Oy:n ePages-verkkokauppaan. Kassajärjestelmäksi Puuilo valitsi Crafhousen  pilvikassan. Raportointi toteutettiin Qlikview’hun Evolvit & Starian kanssa. 

Akeneolla ja Odoolla on tehty mittavia kaupan alan projekteja Suomessa ja maailmalla. Omni Partnersin ja SprintIT:n vankka kokemus kaupan alalta painoivat toimittajien valinnassa vahvasti.
- Esa Haapa-aho, ICT-strategian muutosprosessin aikainen tietohallintojohtaja. 

Ketterässä projektissa käyttöönotto tapahtuu vaiheittain

Koska valittu kokonaisuus koostui sekä uusista että jo käytössä olevista järjestelmistä, projekti voitiin toteuttaa ketterästi ja vaiheittain yhden massiivisen käyttöönoton sijaan. Ensimmäinen vaihe saatiin paketoitua jo kahdeksan viikkoa ensimmäisen työpajan jälkeen.


Puuilo on 1982 perustettu perheyritys, jonka toiminta on lähtenyt liikkeelle pienestä puusepän verstaasta. Nykyisin yritys on puhtaasti vähittäiskauppaa harjoittava 16 myymälän tavarataloketju, jonka valikoimiin kuuluvat pienrautatavarat, työkalut, koneet, autotarvikkeet, kotitaloustavarat, lemmikkieläintuotteet sekä erilaiset sesonkituotteet. Yritys tunnetaan edullisista hinnoistaan ja erittäin laajasta yli 80.000 tuotetta käsittävästä tuotevalikoimasta.